Jak vybrat aditivum?

Zvyšte výkon svého motoru a prodlužte jeho životnost.

Zvyšte výkon svého motoru a prodlužte jeho životnost.

Doba čtení 4 min.
Kateřina, redakce Heureka.cz

První rozhodování

Než navštívíte první e-shop, měli byste vědět, do čeho budete vlastně aditivum přimíchávat a co si od něj slibujete. 

Nejprve byste měli mít jasno, co budete aditivem obohacovat. Jako první se samozřejmě nabízí samotné palivo – benzín, nafta nebo LPG/CNG. Další možností je přilití do oleje, kdy aditivum snižuje tření, nebo do chladiče, kdy příměs může pomoci utěsnit chladicí systém.

  • Čištění - pokud budete vybírat aditivum do paliva s čisticí funkcí, můžete počítat s lepším udržováním spalovacích prostor a vstřikovačů. Jestliže půjde o příměs do oleje, odstraní při jeho výměně nežádoucí nečistoty a usazeniny. 

  • Snížení spotřeby - faktem je, že aditiva snižují spotřebu. Výrobci udávají 5–7 %, v reálu ale bude hodně záležet na vašem stylu jízdy. 

  • Snížení tření a opotřebení - zhruba čtvrtina výkonu se během práce motoru „ztratí“ ve tření jednotlivých součástí. Aditivům se daří toto číslo zmenšit na polovinu. Díky tomu dochází mimo jiné i ke snižování opotřebení a motor a další pohyblivé součástky vám mohou sloužit mnohem déle. 

  • Zvýšení výkonu - to funguje díky zvýšení oktanového čísla paliva. Ať už jde o benzín, nebo LPG/CNG, zvyšuje se efektivita celého motoru. V případě nafty se zvyšuje cetanové číslo, když hlavním benefitem je zlepšení vlastností při nižších teplotách. 

  • Ochrana ventilů - další z funkcí aditiv je ochrana ventilů, kdy aditivum snižuje jejich opotřebení tzv. přimazáváním.

Dále berte v potaz roční období. Pokud si chcete ušetřit vybírání, sáhněte po celoročním aditivu, které můžete užívat bez ohledu na změnu teplot a počasí. Zároveň ale máte na výběr mezi specializovanými zimními a letními variantami.

Zatímco letní aditiva se zaměřují především na zvýšení výkonu, zimní varianty spíš zlepšují vlastnosti paliva při nízkých teplotách a v případě nafty obsahují i tzv. depresant, jenž snižuje bod tuhnutí, brání pěnění paliva a jeho shlukovatelnosti. U benzínu zase odstraňují usazenou vodu na dně nádrže. 

Neméně důležitým faktorem je objem aditiva. Na trhu najdete běžně balení od 0,25 l až po pětilitrové barely. U aditiv, která přidáváte do paliva při každém tankování, je spotřeba většinou 1 : 1000. To znamená, že 100 ml vystačí na 100 litrů paliva. Někdy se však i 250 ml může nalít přímo do 40litrové nádrže – proto vždy bezpodmínečně dodržujte pokyny výrobce uvedené na etiketě. Pokud ale používáte aditiva při nízkých teplotách (např. -20 °C), můžete zvýšit dávku až trojnásobně.

Dále existují jednorázová aditiva, jež přidáváte do paliva jednou za čas. Taková především čistí vstřiky a celkově palivový systém. 

aditivum do dieselu

Spotřebitelské rady

Kdy a proč užívat aditivum?

Aditivum můžete používat, pokud tankujete běžné palivo. To sice již v nějakém poměru příměsi obsahuje, ale je zde výrazný prostor pro zlepšení. U prémiových paliv již situace není tak jednoduchá, protože aditiva obsahují taktéž a v daleko vyšší koncentraci. Tím pádem by vaše snaha nemusela být znatelná. 

Příměsi přitom oceníte z mnoha různých důvodů. Úspora nákladů za palivo, spolehlivější startování naftových motorů v zimě, prodloužení trvanlivosti atd. Je jen na vás, zda si vyberete víceúčelové aditivum nebo aditivum speciální. 

Dodržujte určení aditiva a rady výrobce

Je třeba zdůraznit, abyste se nesnažili být chytřejší než výrobce aditiva. On totiž přesně ví, pro jaký motor a situaci aditivum vyrobil. Stejně tak nemá smysl od aditiva očekávat nesplnitelné zázraky jako snížení spotřeby o třetinu nebo nárůst výkonu o desítky koní. Pokud vám to někdo slibuje, nevěřte mu a sáhněte po prověřených značkách s historií a uživatelskými zkušenostmi. Vždy se řiďte radami výrobce, především co se dávkování týče. 

Jak často doplňovat aditivum?

Pokud budete pořizovat aditivum do paliva, měli byste ho doplnit při každém tankování. Podobné je to i s olejem – při každé výměně. Konkrétní dávkování je však vždy individuální a vy byste se měli řídit přiloženým návodem od výrobce. K výjimkám patří jednorázová aditiva, která se doplňují jednou za čas. 

Použití aditiv u motorů s DPF

Zjednodušeně jde o aditiva pro motory s filtrem pevných částic s označením DPF (i pro ně existují specializovaná aditiva) nebo FAP. Pokud použijete nevhodné aditivum, může dojít k jeho zanesení a s tím spojené návštěvě automechanika. Proto byste se měli u každého prodejce co nejlépe informovat a vybírat pouze ty příměsi, které filtr nezanáší a nepoškozují. Kvalitní aditiva totiž zvládnou díky vysokému podílu mazivostních složek dokonale ošetřit celý systém. 

Návratnost investice do aditiv

Za balení aditiva můžete utratit od několika stokorun (v případě malých balení) až po několik tisíc (u několikalitrových kanystrů). Investice tak není příliš veliká a z dlouhodobého hlediska se rozhodně vyplatí. I kdybyste neřešili snížení spotřeby, zcela určitě aditiva prodlužují životnost motoru a pohyblivých částí. Vy tak ušetříte za náhradní díly a za práci mechanika na svém voze.