Než navštívíte první e-shop, měli byste vědět, do čeho budete vlastně aditivum přimíchávat a co si od něj slibujete.
Nejprve byste měli mít jasno, co budete aditivem obohacovat. Jako první se samozřejmě nabízí samotné palivo – benzín, nafta nebo LPG/CNG. Další možností je přilití do oleje, kdy aditivum snižuje tření, nebo do chladiče, kdy příměs může pomoci utěsnit chladicí systém.
Moderní aditiva mohou plnit hned několik funkcí
Čištění - pokud budete vybírat aditivum do paliva s čisticí funkcí, můžete počítat s lepším udržováním spalovacích prostor a vstřikovačů. Jestliže půjde o příměs do oleje, odstraní při jeho výměně nežádoucí nečistoty a usazeniny.
Snížení spotřeby - faktem je, že aditiva snižují spotřebu. Výrobci udávají 5–7 %, v reálu ale bude hodně záležet na vašem stylu jízdy.
Snížení tření a opotřebení - zhruba čtvrtina výkonu se během práce motoru „ztratí“ ve tření jednotlivých součástí. Aditivům se daří toto číslo zmenšit na polovinu. Díky tomu dochází mimo jiné i ke snižování opotřebení a motor a další pohyblivé součástky vám mohou sloužit mnohem déle.
Zvýšení výkonu - to funguje díky zvýšení oktanového čísla paliva. Ať už jde o benzín, nebo LPG/CNG, zvyšuje se efektivita celého motoru. V případě nafty se zvyšuje cetanové číslo, když hlavním benefitem je zlepšení vlastností při nižších teplotách.
Ochrana ventilů - další z funkcí aditiv je ochrana ventilů, kdy aditivum snižuje jejich opotřebení tzv. přimazáváním.
Dále berte v potaz roční období. Pokud si chcete ušetřit vybírání, sáhněte po celoročním aditivu, které můžete užívat bez ohledu na změnu teplot a počasí. Zároveň ale máte na výběr mezi specializovanými zimními a letními variantami.
Zatímco letní aditiva se zaměřují především na zvýšení výkonu, zimní varianty spíš zlepšují vlastnosti paliva při nízkých teplotách a v případě nafty obsahují i tzv. depresant, jenž snižuje bod tuhnutí, brání pěnění paliva a jeho shlukovatelnosti. U benzínu zase odstraňují usazenou vodu na dně nádrže.
Neméně důležitým faktorem je objem aditiva. Na trhu najdete běžně balení od 0,25 l až po pětilitrové barely. U aditiv, která přidáváte do paliva při každém tankování, je spotřeba většinou 1 : 1000. To znamená, že 100 ml vystačí na 100 litrů paliva. Někdy se však i 250 ml může nalít přímo do 40litrové nádrže – proto vždy bezpodmínečně dodržujte pokyny výrobce uvedené na etiketě. Pokud ale používáte aditiva při nízkých teplotách (např. -20 °C), můžete zvýšit dávku až trojnásobně.
Dále existují jednorázová aditiva, jež přidáváte do paliva jednou za čas. Taková především čistí vstřiky a celkově palivový systém.