Jak vybrat kameru do auta?

Pokud dojde k dopravní nehodě, je třeba podat svědectví. To musí být pro potřeby policie a pojišťovny co nejpodrobnější. Neexistuje přitom spolehlivější způsob výpovědi, než jaký nabízí video. Také proto můžete v automobilech stále častěji vidět malé kamery, které zaznamenávají dění před a někdy i za autem. Pro jejich funkci se pro ně vžilo trefné označení - černé skříňky. Jak vybrat kameru do auta si projděte v našem rádci.

Pokud dojde k dopravní nehodě, je třeba podat svědectví. To musí být pro potřeby policie a pojišťovny co nejpodrobnější. Neexistuje přitom spolehlivější způsob výpovědi, než jaký nabízí video. Také proto můžete v automobilech stále častěji vidět malé kamery, které zaznamenávají dění před a někdy i za autem. Pro jejich funkci se pro ně vžilo trefné označení - černé skříňky. Jak vybrat kameru do auta si projděte v našem rádci.

Doba čtení 9 min.
Jakub, redakce Heureka.cz
Jak vybrat kameru do auta

Video nákupní rádce

Jak vybrat kameru do auta podle typu

Klasická autokamera

Klasická

Jednoduchá kamera do auta, která zabírá v jednom okamžiku pouze jednu oblast – typicky před automobilem. Nahrává ve smyčce a v případě nebezpečné situace záznam sama uzamkne.

Její standardní umístění je v horní části čelního skla (za zpětným zrcátkem), popřípadě těsně nad palubní deskou na straně spolujezdce. Mějte na paměti, že kamera nikdy nesmí blokovat výhled z auta. Oblíbená je proto varianta autokamera ve zpětném zrcátku.

Kamery do auta ve zpětném zrcátku

Duální kamera

Duální

Duální kamera do auta je šikovné zařízení, které kromě prostoru před vozem snímá také prostor v kabině a částečně za autem. Lze k ní dokoupit zadní kameru, kterou připojíte jednoduše kabelem. Tak pak z přední jednotky získává energii a ukládá do ní záznam.

Provedení takové kamery je vnitřní, venkovní jen velmi výjimečně. Duální verze sama o sobě není vhodná k využití jako couvací, jelikož vám nabídne zpravidla ještě horší přehled, než zpětné zrcátko.

Duální kamery do auta

Jakou kameru do auta s ohledem na parametry

Velikost snímače

Jde o jeden z nejdůležitějších ukazatelů kvality videa. Jeho velikost se udává v palcích a za běžnou a dostatečnou můžete považovat ¼ palce. Pokud bude snímač větší, dostane se do něj více světla a obraz bude jasnější, ostřejší a celkově více vypovídající i za zhoršených světelných podmínek.

Nejrozšířenějším typem jsou snímače CMOS, které disponují malými rozměry. Mezi ty nejkvalitnější řadíme snímače STARVIS.

Rozlišení snímače

Jde o parametr úzce související s velikostí snímače a udává se v pixelech (px), resp. megapixelech (Mpx). Čím vyšší rozlišení, tím ostřejší záběry získáte. Min. použitelné rozlišení je autokamera HD (1280 × 720 px).

Standardem je dnes však Full HD kamera do auta (1920 × 1080 px). Vyšší kvalita však zabere více místa v paměti přístroje, nebo na paměťové kartě.

Datové úložiště

Některé kamery do auta mají vlastní interní paměť. To však není příliš častý případ, a proto se raději dívejte na max. podporovanou velikost paměťových karet. Ty mohou být nejčastěji formátu SD (včetně micro SDHC, micro SDXC, micro SD atd.).

Min. podporovaná velikost by měla dosahovat 16 GB, což představuje cca 7 hodin záznamu v HD rozlišení. Ideální je pak podpora karet o velikosti 64 GB, nebo ještě lépe 128 GB.

Pozorovací úhel

Čím menší úhel zvolíte, tím toho kamera bude zabírat méně. Standardně pouze silnici před vámi s nejbližším okolím (značky a chodník). Pokud však úhel přesáhne určitou míru, bude obraz zkreslený v efektu „rybího oka“.

Ideální rozmezí je proto 130 až 150 °. Pro lepší orientaci je vhodné si úhel ověřit např. skrze nezávislé testy na YouTube.

Snímková frekvence záznamu

Zjednodušeně jde o to, aby byl obraz co nejplynulejší. To vám však nezaručí hodnota 15 snímků za sekundu (frames per second - fps). V takovém případě jde o přístroj pro nejméně náročné uživatele, kdy výsledný obraz bude trhaný. Rozumnou volbou je 25–30 fps, nebo ještě lépe 60 fps. Takový záznam už vám umožní ho různě upravovat včetně zpomalování bez výrazné ztráty informací.

Počet fps má samozřejmě vliv na velikost nahrávaného materiálu. Některé pokročilejší modely nabízejí automatickou úpravu frekvence. Za zhoršených světelných podmínek pak snižují počet fps, což umožní nahrávat ve vyšším rozlišení.

Jak vybrat autokameru pro její funkce

Displej

V dnešní době je jím vybavena naprostá většina modelů. Nejčastěji se jedná o LCD technologii a rozměry se pohybují od 1,5 do 3 palců úhlopříčky. Slouží k nastavení záběru, přehrávání záznamu a ovládání kamery.

Neustále zapnutý displej spotřebovává zbytečně energii, některé modely ho tak po určité době vypnou. Kamery bez displeje vydávají hlasové povely a komunikují skrze aplikaci v telefonu.

Cyklické nahrávání

V dnešní době jde většinou o standardní funkci. Značí, že v případě překročení kapacity paměťové karty se automaticky začnou přemazávat nejstarší nahraná data.

Aby nedošlo k nechtěnému odstranění záznamu, můžete si vybrané snímky označit jako „nesmazatelné“. Během nahrávání dochází samozřejmě také k záznamu rychlosti, data a času.

Automatické zapnutí

S touto funkcí se kamera při nastartování automaticky zapne. Nemusíte tak nic nastavovat, kameru stačí mít připojenou do zapalovače. Kromě samotného zapnutí začne po rozjezdu auta také pořizovat záznam.

G-senzor

G-senzor autokamera zaznamenává otřesy a nárazy. V případě dopravní nehody tento senzor uzamkne pořizovaný záznam a automaticky ho ochrání před náhodným smazáním nebo poškozením. Je uchováno i několik desítek sekund před nárazem, resp. je možné tento čas manuálně nastavit.

Mezi pokročilejší funkce patří možnost využít informace senzoru pro určení směru (přetížení) a intenzity nárazu do vozu. Vy tak s touto funkcí získáváte jistotu důkazního materiálu.

GPS modul

Kamera do auta s GPS zachytí kromě lokality vašeho vozu také rychlost nebo směr. GPS modul v kameře nezaměňujte s navigací, jakkoliv mohou některé modely vaši trasu lokalizovat i na mapě.

To může posloužit např. při plánování tras firemních aut nebo i v případě nehody. Díky GPS bude mít druhá strana vždy jasnou představu, kde k nehodě došlo a kam je třeba vyslat záchranné vozidlo.

Počet objektivů a mikrofon

Standardní kamera obsahuje jeden objektiv, pouze v případě duálních přístrojů to mohou být dva. Spíš než na tento počet byste se však měli soustředit na parametry záznamu. Přímá úměra, že více objektivů znamená kvalitnější záznam, totiž neplatí.

Některé kamery do auta mají integrovaný také mikrofon, kromě obrazu jsou tedy schopné zaznamenat i zvukový záznam uvnitř vozidla.

Detekce jízdních pruhů

Kamera aktivně sleduje cestu před vámi a detekuje pohyb ve správném jízdním pruhu. Při jeho přejetí vydá hlasitý signál upozorňující jeho opuštění. Jde o neocenitelného pomocníka ve chvíli, kdy vám hrozí mikrospánek. Systém je tak vhodné zapínat např. při dlouhých nočních jízdách na dálnici.

Jeho používání ve městě by mohlo být kvůli častému upozorňování zbytečné. Kvalita tohoto varování však není srovnatelná s drahými systémy moderních automobilů. Funkci můžete najít také pod zkratkou LDWS z anglického Lane Departure Warning System.

Detekce rychlostních radarů

V první řadě je třeba konstatovat, že v Česku se jedná o zcela legální funkci, což však neplatí automaticky v dalších státech. Při výjezdu za hranice byste se proto měli raději přesvědčit, že ji můžete využívat.

Týká se výhradně modelů s GPS modulem a zároveň pracuje s databází statických radarů. Pokud se k některému přiblížíte, kamera vám to oznámí zvukovým signálem tak, abyste měli čas reagovat. Některé kamery vás dokonce upozorní o to dříve, čím rychleji jedete.

Noční režim

Jednoznačně platí, že nejkvalitnější záznam pořídíte za jasného dne. Nicméně i za zhoršených světelných podmínek a v noci můžete získat solidní nahrávku. V první řadě vám pomůže optika s vysokou světelností. Funkce noční režim dokáže využít speciální LED nebo infračervené přisvětlení, a tak zvýšit kvalitu obrazu. Oblíbená je kombinace Full HD kamera do auta s nočním viděním.

Neocenitelná je i funkce HDR, která pracuje se širokou škálou světelných podmínek ve scéně tak, aby bylo dosaženo nejlepšího možného zobrazení objektů v jasných i tmavých oblastech záznamu. Rovněž eliminuje odlesky reflexních SPZ. Výsledná kvalita samozřejmě nebude na úrovni denní nahrávky, ale pokud jezdíte často v noci, jistě tuto funkci oceníte.

Parkovací režim

Nejde o pomocníka při parkování, jak byste si mohli myslet. Automaticky spouští nahrávání v okamžiku, kdy u vašeho zaparkovaného auta zaregistruje pohyb, nebo přímo náraz do vašeho vozu. Typicky může jít o vandala, nebo o někoho, kdo má problémy s parkováním. Tuto funkci můžete najít i pod označením autokamera s detekcí pohybu nebo anglicky „motion detect“.

V novějších kamerách si vyberete i zorné pole, které bude kamera hlídat. Pokud je kamera napájena z autobaterie, zaznamená událost i s tím, co se dělo před ní a záznam uloží. V opačném případě se o napájení stará integrovaná baterie, kamera tak zaznamená pouze samotnou událost. Při napájení z autobaterie je třeba si hlídat její kapacitu, nebo si pořídit např. Smartbox.

Konektivita a software

Záznam z autokamery potřebujete často přenést do počítače, mobilu, nebo si ho chcete pustit doma v televizi. Jednou z možností je Wi-Fi kamera do auta. Můžete tak stahovat obraz nebo měnit nastavení kamery. Výhodou je to, že jde o bezdrátové řešení, a umožňuje tak propojení s chytrým telefonem nebo tabletem a ovládání kamery na dálku. Podobné je to také pro model bluetooth kamery do auta.

Kabelová varianta je zastoupena porty HDMI a mini USB. Propojení s dotykovým panelem přímo v automobilu umožňuje ve většině případů AV výstup.

Většina výrobců kamer do auta nabízí ke svým produktům zdarma ke stažení desktopovou aplikaci. Umožňuje přehrávání pořízených záznamů a pomáhá analyzovat průběh událostí. To je možné díky zaznamenaným informacím z G-Senzoru, případně GPS modulu, což je také předpokladem k vykreslení trasy do Google map.

Jakou autokameru podle jejího napájení

Napájení umožňuje konektor pro připojení k elektroinstalaci automobilu. Díky němu nemusíte řešit kapacitu baterie ani její stav. Pokud je auto nastartované, kamera bude mít vždy dostatek energie. Přesto se doporučuje baterii čas od času naplno nabít na domácí nabíječce.

Logickou nevýhodou je minimální kapacita této integrované baterie. Proto není většinou možné tyto přístroje využívat samostatně. Malá kapacita vás bude omezovat i ve chvílích, kdy bude auto zaparkované a spustí se detektor pohybu.

Druhou možností je napájení z integrované baterie. Kapacita baterie se udává v mAh a naprosté minimum je přibližně 200 mAh, standard je na úrovni 300–500 mAh. Vysokokapacitní baterie pak mohou nabídnout 900 mAh a více.

Oproti předchozímu typu je výhoda jasná – kamery můžete využívat i mimo prostor auta bez obav z předčasného vybití. Mohou sloužit jako kamera pro venkovní dokumentaci případné nehody. Integrovanou baterii dobijete snadno díky adaptérům z elektrické sítě nebo třeba přes mini USB konektor.

Nejnovějším trendem je používání tzv. Superkapacitátoru, který je oproti běžné baterii mnohem odolnější vůči změnám teploty. To poskytuje vyšší úroveň spolehlivosti a ochrany, ale na druhou stranu neumožňuje použití kamery bez připojení k napájení.

Nezbytné příslušenství

Neobejdete se bez paměťových karet. Vždy si kupujte výhradně karty, jež vaše autokamera podporuje. Nejčastěji půjde o varianty SD ve velikosti alespoň 16 GB, což stačí na cca 7 hodin záznamu v HD kvalitě. Na přístroji máte vždy uvedenou max. podporovanou kapacitu karty a není důvod kupovat menší.

Paměťové karty

Rady na závěr

Kameru v autě budete mít umístěnou nejčastěji v horní části čelního skla, např. za zpětným zrcátkem. V takovém případě si vždy dejte pozor, abyste neporušovali dopravní vyhlášku o ohrožení řidiče nebo omezování jeho výhledu. Vždy byste ji navíc měli mít na dosah ruky. Pokud výše popsané nedodržíte, hrozí vám pokuta. Zároveň mějte na paměti, že záznam by neměl být znehodnocen např. světlem, pokud jedete proti slunci. Některé kamery to mají vyřešeno několika ochrannými vrstvami na objektivu.

Vždy se informujte, jaká pravidla pro autokamery platí v konkrétní zemi. Zatímco v Česku je používat můžete, v Rakousku je povolení jejich užití rozporuplné a v Portugalsku platí jejich striktní zákaz.

Počítejte s tím, že kdykoli máte na záznamu něčí SPZ, tvář chodce nebo řidiče, jedná se o cizí osobní údaj. To znamená, že neupravený záznam nesmíte umístit např. na žádné sociální sítě - Facebook, Twitter, Instagram nebo YouTube.