Jak vybrat moto řetězy?

Ačkoliv je řetěz konstrukčně poměrně jednoduchý, na jeho výrobu jsou kladeny vysoké nároky co se kvality materiálu a přesnosti týče. V řetězu musí být co nejmenší možná vůle jednotlivých dílů, články se přitom musí navzájem volně pohybovat. K pohybu dochází mezi pouzdrem a čepem a mezi pouzdrem a válečkem. Právě tato styčná místa jsou nejcitlivější části řetězu a kladou vysoké nároky na kvalitní mazání, které zaručuje, že se vůle v řetězu nebudou nadměrným třením zvětšovat.

Ačkoliv je řetěz konstrukčně poměrně jednoduchý, na jeho výrobu jsou kladeny vysoké nároky co se kvality materiálu a přesnosti týče. V řetězu musí být co nejmenší možná vůle jednotlivých dílů, články se přitom musí navzájem volně pohybovat. K pohybu dochází mezi pouzdrem a čepem a mezi pouzdrem a válečkem. Právě tato styčná místa jsou nejcitlivější části řetězu a kladou vysoké nároky na kvalitní mazání, které zaručuje, že se vůle v řetězu nebudou nadměrným třením zvětšovat.

Doba čtení 5 min.
Jan, redakce Heureka.cz

Jaké je složení řetězu?

Dnešní moderní válečkové řetězy se skládájí z různého počtu navzájem pospojovaných jednotlivých článků. Ty jsou dvojího druhu, podle svého umístění – vnější a vnitřní.

Vnitřní článek řetězu tvoří dvě destičky spojené dvěma dutými pouzdry, které jsou kryty kovovým válečkem. Váleček tvoří hlavní styčnou plochu řetězu a ozubených kol, když zapadá do mezery mezi „zuby“ rozety a předního ozubeného kolečka. Vnější článek je tvořen dvěma většími destičkami, do kterých jsou zalisovány dva čepy, které procházejí skrz dutá pouzdra vnitřního článku a oba články tak propojují.

Jaké řetězy se používají?

Pro běžné  účely se dnes nejčastěji používají těsněné řetězy. Těsnění v podobě malého pryžového kroužku se nachází mezi vnitřní a vnější destičkou a utěsňuje prostor mezi čepem a pouzdrem, kam bylo již při výrobě vtlačeno malé množství maziva. Mazivo tak zůstává uzavřeno uvnitř pouzdra, kde pomáhá snižovat tření styčných ploch a tím zvyšuje životnost řetězu. Těsnění navíc brání, aby se do pouzdra dostaly nečistoty.

Těsnící kroužky se liší svým průřezem, nejčastěji se používají kroužky s profilem O a X, existují  i Z nebo ZW. X-kroužek vykazuje oproti O-kroužku menší tření mezi články řetězu a lepší mazivost (těsní pevněji). “X-ring“ řetěz má celkově o něco vyšší životnost, což se však projeví v jeho pořizovací ceně. Výběr správného kroužku záleží na tom jak moc bude řetěz namáhán a na jaký typ motocyklu bude aplikován. Samotný řetězový převod není zcela bez ztráty. Zatímco u netěsného řetězu se při jeho správném stavu ztratí při přenosu síly z motoru na zadní kolo jen asi 2% výkonu, u těsněného řetězu je ztráta vyšší, asi 5-6 %. Pokud však ze stokoňového motoru zmizí třeba pět koní, běžný hobby jezdec to nemá šanci poznat.

Jak řetěz udržovat?

Aby řetěz dlouho vydržel, musíme mu  věnovat pravidelnou péči. Správně namazaný řetěz je totiž jedním z hlavních předpokladů dlouhodobé životnosti celé řetězové sady. Klíčovými místy řetězu jsou pohyblivá místa, tedy styčná trojice čep-pouzdro-váleček. K největšímu opotřebení řetězu dochází, když jsou pohyblivé plochy suché a vlivem zvýšeného tření dochází k jejich obrušování a následnému nežádoucímu zvětšování vůlí mezi články řetězu. Pokud se řetěz správně a pravidelně maže, články se nevytahají, kroužky jsou na svém místě, nedostane se nic ven (od výroby má v sobě řetěz mazivo), ani dovnitř. Na uživateli tedy je, aby se postaral hlavně o namazání plochy okolo pouzdra a válečku. Mazání řetězu zvyšuje odolnost proti opotřebení, zajišťuje hladší chod, snižuje energetické ztráty a spotřebu paliva. Výsledkem je rychlejší  reakce při zrychlení a lepší jízdní komfort.

Jakými přípravky řetěz mazat?

Na mazání jsou v dnešní době určena speciální maziva a nelze jej provést žádnou jinou náhradou. Při použití  nesprávných mazadel může dojít k poškození (rozleptání) pryžových těsnících kroužků! Nejlepším řešením pro silniční ježdění je sprej na mazání řetězu. Sprej totiž obsahuje kromě maziva i speciální rozpouštědlo, které umožní zatečení maziva do všech potřebných míst.

Jak často řetěz mazat?

Intervaly mazání se odvíjí od podmínek provozu, většinou je to zhruba 500-1000 km jízdy, ale záleží to hlavně na počasí (déšť x sucho), vozovce (asfalt x prašná cesta), rychlosti a stylu jízdy, jakým je řetěz zatěžován. Suchý řetěz lze odhalit pouhým okem, za jízdy navíc může pískat, šustit nebo vydávat jiné  nepříjemné zvuky.

Jak správně postupovat při mazání řetězu?

Ještě před samotným mazáním je nutné řetěz důkladně očistit. Rozhodně není dobré mazat řetěz hned po jízdě, ještě teplý. I když by se mohlo zdát, že u prohřátého řetězu se mazivo dostane dobře do všech skulin, efekt by byl opačný, protože by se s mazivem dostaly mezi styčné plochy i prachové částice a nečistoty, které vytvářejí z maziva brusnou pastu. Vždy nejprve řetěz očistíme a odmastíme. Nejlepší způsob je použít speciální čistidlo přímo od výrobce spreje na řetěz, neboť to by mělo dokázat odstranit mastnotu nejlépe. Použít se dá také některá z mnoha mechanických myček řětězů nebo kartáček určený na řetěz ve spojení s čisticím přípravkem na řetězy. Vždy je nutné nechat řetěz důkladně oschnout.

Když už máte řetěz čistý a suchý, můžete přejít k mazání. Jak mazat se většinou dočtete v návodech od výrobců.  Sprej by se měl ideálně stříkat především na vnitřní strany článků, nejlépe mezi destičky a váleček, a to za pomalého otáčení zadním kolem, abychom promazali řetěz po celé délce a po obou vnitřních stranách. Po namazání bychom neměli hned vyjet! Je důležité nechat rozpouštědlo vyprchat (cca 15 minut), jinak by veškeré mazivo řetěz opustilo stejně rychle, jak se na něj dostalo. Úplně nakonec se doporučuje řetěz otřít alespoň hadrem.

Jaká je životnost řetězu?

Celková životnost řetězu se liší podle typu a výkonu motocyklu, způsobu zatěžování řetězu a také podle prostředí, ve kterém jezdec jezdí. Při kvalitní a pravidelné údržbě řetěz na silniční motorce najede klidně přes 30 tisíc kilometrů.

Jak poznáte, že řetěz již „dosloužil“?

Jednoduchým pohledem na něj. Vytahaný řetěz má nepravidelný průvěs a boční vůli v článcích, za jízdy může škubat, šustit a pískat, na jeho článcích a válečcích se objevují viditelně zbroušené plošky, kroužky propouštějí olej, v krajním případě mohou být i poškozené a popraskané válečky nebo dokonce destičky článků. S řetězem se navíc opotřebovává rozeta i přední kolečko, které ke konci své životnosti mají mělké a řetězem nepravidelně vytvarované zuby. Ozubená kolečka a řetěz mají na sebe navzájem zásadní vliv, proto se doporučuje vždy měnit najednou celou řetězovou sadu.

Výměna řetězu

Nový řetěz musí projít záběhem, ke kterému dochází během prvních pár stovek kilometrů. Během nich si řetěz ve svých styčných plochách „sedá“, nelze jej proto trápit  ostrou jízdou. Zajetý řetěz se pak obvykle ještě definitivně dopíná tak, aby jeho průvěs byl asi 25-30 mm (většinou mají motorky na kyvce štítek s údajem o průvěsu). U příliš napnutého řetězu hrozí při propružení zadní kyvky poškození ložisek řetězových koleček, řetěz může dokonce i prasknout. Příliš volný řetěz má kvůli nesprávným vůlím na dosedacích a pohyblivých plochách podstatně sníženou životnost.

Autorem nákupního rádce je www.motozem.cz.