Jak vybrat olověný akumulátor?

Mezi největší výhody olověných akumulátorů patří schopnost dodání vysokých rázových proudů, to je činí ideálním nástrojem pro startování automobilů. Ačkoliv autobaterie vyrobené touto technologií pomalu ustupují modernějším řešením, stále patří mezi oblíbenou alternativu především pro majitele starších vozů. Olověný akumulátor můžete najít také v golfových a vysokozdvižných vozících nebo ve zdrojích nepřerušovaného napájení (UPS) a v nouzových systémech.

Mezi největší výhody olověných akumulátorů patří schopnost dodání vysokých rázových proudů, to je činí ideálním nástrojem pro startování automobilů. Ačkoliv autobaterie vyrobené touto technologií pomalu ustupují modernějším řešením, stále patří mezi oblíbenou alternativu především pro majitele starších vozů. Olověný akumulátor můžete najít také v golfových a vysokozdvižných vozících nebo ve zdrojích nepřerušovaného napájení (UPS) a v nouzových systémech.

Doba čtení 2 min.
Jakub, redakce Heureka.cz

Způsob použití

Startovací baterie

Startovací olověný akumulátor je navržen tak, aby vyvinul vysoký výkon v krátkém čase (jen cca 1 vteřinu), který je potřeba k nastartování motoru. Díky své velikosti je toto schopný provést opakovaně, ale špatně snáší opakované úplné vybití.

Trakční baterie

Hodí se pro souvislý pohon např. vysokozdvižných, golfových a invalidních vozíků. Baterie je stavěna pro opakované vybití a nabití. Úplným vybitím tolik netrpí. Trakční baterii nelze nahradit startovací a naopak. Existují i kombinované baterie, které najdou využití u nákladních aut, autobusů apod., tato zařízení jsou však mnohem větší a těžší.

Počet nabíjecích cyklů

Úroveň vybití

Startovací baterie

Trakční baterie

100 %

12-15 cyklů

150-200 cyklů

50 %

100-120 cyklů

400-500 cyklů

30 %

130-150 cyklů

1000 a více cyklů

Forma elektrolytu

  • Akumulátor se zaplavenými elektrodami - elektrolyt je nalitý volně mezi elektrodami

  • AGM akumulátor - elektrolyt je vázán v rouně ze skelných vláken

  • GEL akumulátor - elektrolyt je ve formě hustého gelu

Bezúdržbové akumulátory

Nevyžadují od uživatele pravidelnou péči. Díky modernějším technologiím má taková baterie delší životnost a menší samovybíjení. Není u nich potřeba kontrolovat hladinu elektrolytu a doplňovat destilovanou vodu. Úbytkům vody je bráněno postupem výroby, akumulátory tak ani nedisponují žádnými zátkami.

Nejsou však většinou vhodné pro starší typy vozidel (vyrobené cca před rokem 1995). Konkrétně pro vozidla s nižším napětím dobíjecí soustavy. Pokud ovšem automobil využíváte především pro dálkové trasy (bez častého startování) lze s nižším napětím dobít i bezúdržbový akumulátor.

Jak se starat o údržbový akumulátor

Hlavní část údržby spočívá v doplňování destilované vody, která ubývá v elektrolytu (roztoku kyseliny sírové a vody). Kontrola hladiny se doporučuje při častém a pravidelném užívání cca 1× za 3 měsíce. V ostatních případech pak alespoň 1× za rok. Na plastové schránce akumulátoru naleznete 2 rysky, pokud hladina poklesne pod tu spodní, dolejte destilovanou vodu do výše horní rysky.

Recyklace

Autobaterie patří do nebezpečného odpadu. Starou baterii tak od vás při nákupu nové převezme k ekologické likvidaci prodejce. Další možností je odvoz na specializovaný sběrný dvůr, případně její prodej firmě zabývající se recyklací kovů.

Autobaterii je vždy nutné ekologicky zlikvidovat