Jízda na nových pneumatikách
Když si koupíte nové pneumatiky, počítejte s tím, že na nich budou zbytky „slizu“ z výroby. Tento materiál pomáhá vyklopení pneumatiky z formy a rozhodně není pro pneumatiku škodlivý. Přesto byste se měli slizu zbavit, než začnete plášť stoprocentně využívat. První možnost je chemická – přetřete gumy hadříkem namočeným třeba v benzínu. V žádném případě ale gumy nepolévejte přímo, zničili byste je. Druhou možností je tento maz jednoduše ojet. K tomu by mělo dojít zhruba po 100 kilometrech, kdy za sebou budete mít dostatek zatáček doprava i doleva.
Homologace
Někteří méně zkušení motorkáři si myslí, že dokážou napoprvé vybrat tu nejlepší pneumatiku sami. Přesto se doporučuje zaměřit se i na homologace pro konkrétní stroj. Právě výrobce motorek ví o pneumatikách nepochybně nejvíce a desítky tisíc testovacích kilometrů nemáte šanci nahradit. Proto se spolehněte na jeho doporučení, a je-li pneumatika homologovaná pro vaši motorku, bez obav po ní sáhněte jako po první volbě.
Kontrola tlaku v pneumatikách
Jednoduchá poučka – vždy se řiďte údajem, který uvádí výrobce motocyklu. Samozřejmě, že se v případě rychlé jízdy zvyšuje tlak uvnitř pneumatiky, ale s tím výrobce počítal. Nesnažte se s tlakem experimentovat, mohlo by dojít k deformaci styčné plochy s vozovkou a mohli byste neúmyslně zhoršit například odvod vody.
Oprava pneumatik
Pokud dojde k defektu, neřešte nic doma a nechte si pneumatiku opravit v servisu, kde vám mohou říct, zda se to vyplatí. Zároveň počítejte s tím, že pokud dojde k defektu v bočnici, mohou vám opravu vymluvit a udělají správně. Častěji se opravuje průpich ve středu pneumatiky. Jakýkoli defekt znamená narušení gumy jako celku a vy byste to měli brát v potaz. Pokud si necháte plášť opravit, alespoň ho nevystavujte vysokému zatížení.
Kdy pneumatiky vyměnit?
Jednoduchá odpověď říká, že v okamžiku, když pneumatika přestane plnit svou funkci. Podle české legislativy je minimální hloubka dezénu motocyklových pneumatik 1,6 mm, výjimku tvoří skútry a motorky do 50 cm³, kde je tato hodnota na úrovni 1,0 mm. Podle zkušeností motorkářů jsou však už 2 mm hraniční, a motorka tak ztrácí svoji ovladatelnost. Hůř se s ní najíždí do zatáček a obecně musíte vyvíjet zbytečně velkou sílu při řízení. A pokud dojde k dopravní nehodě (ať už vaší, nebo cizí vinou), budou sjeté pláště vždy přitěžující okolností.
Výměnu pneumatik nechte vždy na pneuservisu. Jde o poměrně náročnou a těžkou práci a především byste poškodili ráfek montpákami. Cena je přitom okolo 200 Kč za výměnu. V pneuservisu zároveň můžete počítat s profesionálním vyvážením a dofouknutím gum.
Uskladnění
U motocyklových pneumatik platí, že největším nepřítelem je UV záření. Právě na slunci pneumatika stárne nejrychleji. Po sezóně proto uskladněte pláště mimo sluneční záření (např. v neprůhledném vaku), samozřejmě v suchu a v odvětrávané místnosti. Benzínové nebo jiné chemické výpary by gumám nemusely prospívat. Ideální teplota je kolem 15 stupňů, nicméně důležitější je tma a sucho.