Jak vybrat správnou velikost jízdního kola podle výšky postavy a stylu jízdy?

Správná velikost kola je klíčová pro komfortní a bezpečnou jízdu. Její výběr podle výšky postavy i stylu jízdy je důležitý pro dosažení dobré ergonomie a efektivního výkonu v terénu. Jaké jsou rozdíly mezi velikostmi u silničních, horských, gravel, městských, trekingových a krosových modelů? Posviťte si i na vhodně zvolenou velikost rámu pro ženy, který se konstrukčně liší od unisex a pánských kousků.

Správná velikost kola je klíčová pro komfortní a bezpečnou jízdu. Její výběr podle výšky postavy i stylu jízdy je důležitý pro dosažení dobré ergonomie a efektivního výkonu v terénu. Jaké jsou rozdíly mezi velikostmi u silničních, horských, gravel, městských, trekingových a krosových modelů? Posviťte si i na vhodně zvolenou velikost rámu pro ženy, který se konstrukčně liší od unisex a pánských kousků.

Doba čtení 11 min.
Jitka, redakce Heureka.cz
Muž se ženou vybírají správnou velikost kola

Jak vybrat velikost kola?

Jízdní kolo by vám mělo perfektně sedět nejen typově (horské, silniční, gravel, trekingové apod.), podle stylu jízdy či preferovaného terénu, ale i velikostně. Díky správně zvolené velikosti bude dobře ovladatelné a jízda na něm bude bezpečnější, pohodlná a bezbolestná. Co byste měli při jeho výběru zvážit? 

  1. Velikost rámu: Je daná délkou sedlovky (sedlové trubky), která by neměla být do rámu zaražená nadoraz, ale ani úplně vysunutá. Velikost rámu musí odpovídat postavě cyklisty. 

  2. Velikost kol (v palcích): Zatímco někteří cyklisté preferují menší průměr kol do terénu, jiní jsou zvyklí na větší kola, která jsou jako stvořená na jízdu po zpevněném povrchu. Mezi nejoblíbenější velikosti patří 27,5" a 29". 

  3. Typ kola: Zatímco horské modely určené pro terénní jízdu by měly být spíše nižší a s menším průměrem kol, u silničních modelů cyklisté většinou sahají po vyšším rámu a větším průměru kol. 

  4. Geometrie rámu: Bicykl musí být pohodlný na posed a důležitou roli při výběru hraje i to, kdo na něm bude jezdit – žena má jiné tělesné proporce než muž. 

  5. Osobní preference: Rozměr vybírejte i podle oblíbené rychlosti jízdy – větší bicykl je vhodný pro relaxační jízdu, zatímco menší spíše pro rychlejší pohyb (např. při závodění). Neopomeňte ani design a značku, neboť každá nabízí u svých modelů jiné specifikum. 

Nejlepší jízdní kola Velký cykloprůvodce 

Tabulka velikostí kol podle výšky postavy

Velikost rámu je nejdůležitějším faktorem při výběru kola a obvykle se udává v palcích nebo centimetrech, případně jako označení S, M, L apod. Nejjednodušší způsob, jak určit správnou velikost rámu, je vycházet z výšky postavy:

Výška postavy

Velikost horského modelu

Velikost silničního a gravel modelu

Velikost městského, trekingového a krosového modelu

do 160 cm

XS

50–52 

16"

161–165 cm

S

52

16"–17"

166–170 cm

M

52–54

17"–18"

171–175 cm

M

54–56

18"–19"

176–180 cm

L

56–58

19"–20"

181–185 cm

L

58–60

20"–21"

186–190 cm

XL

60

21"–22"

191–195 cm

XL

62 

22"–23"

196–200 cm

XXL

62–64

23"–24"

*Údaje uvedené v tabulce jsou pouze orientační. Velikost se může lišit podle typu kola, stylu jízdy i konkrétní značky. Vždy je dobré si kolo před koupí vyzkoušet a upravit posed podle potřeby.

Stále si s výběrem nevíte rady, nebo sháníte kolo pro malého cyklistu? Mrkněte na našeho rádce a článek o dětských kolech:

Jak vybrat jízdní kolo?   Jak vybrat správnou velikost dětského kola?

Typy kol podle stylu jízdy

Silniční kola

Silniční kola jsou nejlehčím a zároveň i nejrychlejším typem, na kterém je možné ujet nejdelší vzdálenost za stejný čas. Použití úzkých plášťů znemožňuje jejich použití v terénu, proto se využívají především na asfaltových silnicích. Rámy bývají větší pro lepší aerodynamiku a větší pohodlí.

Velikost silničních kol je obvykle značena v centimetrech. Zatímco pro postavu do 160 cm je vhodná velikost 50, cyklista s výškou od 180 by měl sáhnout po velikosti 58–60. Všechny velikosti naleznete ve výše uvedené tabulce.

Jednoduše pomocí metru a vodováhy, případně knihy. Při měření se postavte naboso rovnými zády ke stěně a mezi stehna si vložte vodováhu – přímo do bodu rozkroku. Poté změřte vzdálenost od horního okraje vodováhy nebo knihy (která musí být v 90° úhlu) až k podlaze. Ideální výšku rámu vypočítáte vynásobením naměřené hodnoty koeficientem 0,66.

Cyklista na silničním kole vybírá zatáčku.

Gravel

Gravel kola jsou novou kategorií silničních modelů, která je určena pro jezdce pohybující se nejen po asfaltu, ale i v lehčím terénu. Jsou vhodná na delší výlety, při kterých cyklista narazí na různé typy povrchů – od asfaltu a zpevněné cesty až ke štěrku či šotolině.

I když vypadají na první pohled jako silniční modely, geometricky se odlišují. Jejich konstrukce je upravena ve prospěch pohodlí jezdce a bytelnosti stroje (širší pláště než u silničního). Výběr velikosti probíhá stejně jako u silničních modelů. 

Cyklista v terénu na gravel kole.

Horská kola

Horská kola jsou vhodná pro jízdu v terénu, mají menší a robustnější rám. Klíčovými body pro výběr vhodného průměru je jízdní styl cyklisty a technika jízdy, zvolený terén a také výška postavy. U horských modelů neexistuje jediná správná velikost, neboť každá z nich má své klady i zápory pro jízdu v terénu. Často se volí menší velikost pro lepší ovladatelnost.

„Horáky“ jsou značeny konfekčními písmeny XS až XXL a vyrábí se zejména s koly o průměru 27,5“ a 29“. Na kdysi populární 26“ narazíte zejména v kategorii dámských nebo juniorských modelů. Velikost kol horských modelů se láme u výšky postavy 170 cm: 

  • Do 170 cm: Pro drobnější cyklisty jsou vhodné především 27,5" modely – jsou hravější, živější a skvěle si poradí i v náročnějším terénu (na technických trailech se zavřenými zatáčkami i v bike parcích, kde je potřeba neustále měnit rychlost i směr jízdy).

  • Nad 170 cm: Pro vyšší jezdce jsou určené 29“ modely – lépe zdolávají kořeny, kameny i výmoly. Jízda na nich je plynulejší a komfortnější. 

V kategorii horských modelů se vám nabízejí zejména dva typy:

Pevný horský bicykl (tzv. hardtail) je vhodný především do lehčího terénu – na lesní a polní cesty či jednodušší single traily. Je pro něj typický pevný rám, odpružená vidlice (pružinová nebo vzduchová), většinou kotoučové brzdy a široká rovná řídítka.

Celoodpružený horský model je vhodný i pro zdolávání náročnějšího terénu (kamenité úseky, kořeny) a neztratíte se s ním ani v trailcentru či bikeparku. Podle geometrie a zdvihu odpružení rozlišujeme:

  • XC (100–120 mm)

  • Trail (120–140 mm)

  • All-mountain (140–160 mm)

  • Enduro/Freeride (160–180 mm)

  • Downhill (180–200 mm)

Čím vyšší je zdvih, tím jistěji kolo zvládá náročnější terén, ale zároveň se stává méně vhodným pro běžné použití. I to je jeden z důvodů, proč je důležité si na začátku ujasnit, kam a jak často budete jezdit.

Závodník na horském kole při downhillu.

Trekingová a krosová kola

Trekingové a krosové typy jsou kompromisem mezi silničními a horskými modely. Jsou přizpůsobené nenáročnému terénu jako cyklostezky, silnice a lesní cesty. Zpravidla jsou vybaveny 28“ koly a odpruženou přední vidlicí, jež je typická pro horské modely. 

Součástí jejich výbavy mohou být blatníky, světla, zvonek a nosič. Jejich výhodou je vzpřímenější posed jezdce a univerzální vzorek plášťů pro rychlejší a stabilnější jízdu po asfaltu i lehčím terénu. 

Muž a žena na cyklovýletě.

Městská kola

Městská kola se stávají čím dál oblíbenějšími mezi cyklisty, kteří je využívají zejména pro rychlý přesun mezi domovem, prací či nákupy. Typický je pro ně elegantní (retro) design a pohodlný vzpřímený posed, který nezatěžuje krční páteř. Jejich rámy jsou konstrukčně uzpůsobeny pro každodenní použití v běžném společenském oděvu. Často disponují krytem řetězu i zakrytým zadním kolem, což ocení především cyklistky oblečené v sukni či šatech. Velikost jejich rámu se obvykle uvádí v palcích, a to čísly 16", 18", 20", 22" a 24". Tyto modely jsou určeny pro jízdu na rovném a pevném terénu – nepředpokládá se u nich jízda v lese ani po polních cestách. 

Klasické městské modely tzv. holandského typu zajistí klidnou a maximálně komfortní jízdu. Nejčastěji disponují 26" a 28“ koly se širšími plášti, které účinně tlumí drobné nerovnosti na cestě. Integrovaný nosič či košík na nákup, dynamem napájená světla a snížený rám pro snadnější nasedání jsou jen třešinkou na dortu, kterou vás mohou potěšit.

Žena opírající se o městské kolo.

Městská kola

Městská kola

  • 133 produktů

Městská kola
Skládací kola

Skládací kola

  • 21 produktů

Skládací kola
Silniční kola

Silniční kola

  • 600 produktů

Silniční kola
Gravel kola

Gravel kola

  • 590 produktů

Gravel kola
Horská kola

Horská kola

  • 3012 produktů

Horská kola
Trekingová kola krosová

Trekingová kola krosová

  • 642 produktů

Trekingová kola krosová

Velikost rámu kola pro ženy

Dámská kola se od pánských, resp. unisex modelů, liší zejména svou konstrukcí – berou v potaz nižší postavu a jinou délku končetin jezdkyň. Tyto modely jsou charakteristické nízkým rámem, užšími řídítky, kratšími klikami, brzdovými pákami a odlišně tvarovaným sedlem. 

A jaká je ideální velikost dámského kola? Vzhledem k jiné stavbě těla a nižší postavě většina žen sahá po velikosti 27,5“, která je pro ně optimálnější než větší unisex varianty. Na trhu existuje i řada modelů s průměrem 26“, jež jsou vhodné zejména pro cyklistky nižšího vzrůstu (případně pro odrostlejší děti). 

I když může mít žena stejnou výšku jako muž, kvůli jiným tělesným proporcím (zejména jiné délce končetin) může potřebovat jinou výšku rámu. Zatímco stejně vysokému muži bude vyhovovat unisex velikost, pro ženu by mohla být jízda na takto vysokém modelu nepohodlná. Proto je na místě sáhnout právě po dámském modelu, který je specificky upraven podle ženských tělesných proporcí. 

Muž a žena společně na kolech

Dámská jízdní kola

Dámská jízdní kola

  • 993 produktů

Dámská jízdní kola
Pánská jízdní kola

Pánská jízdní kola

  • 1108 produktů

Pánská jízdní kola

Praktické tipy pro ověření správné velikosti

Před zakoupením kola je důležité nejen správně zvolit velikost rámu, ale také si jej pořádně vyzkoušet, abyste se ujistili, že vám kolo skutečně sedí. Každý typ má trochu jiná pravidla pro ověření správné velikosti, a proto je dobré vědět, na co se zaměřit.

Horská kola (MTB)

  • Stoj přes rám: Postavte se obkročmo nad horní rámovou trubku. U horských kol by měl být mezi rámem a vaším rozkrokem prostor přibližně 5 až 10 cm. To zajišťuje dostatek místa pro pohodlné seskočení v náročném terénu.

  • Nastavení sedla: Sedlo nastavte tak, aby při umístění paty na pedál v nejnižší poloze byla noha téměř natažená. Pro efektivnější šlapání se doporučuje mít mírně pokrčené koleno.

  • Dosah na řídítka: Ruce by měly být lehce pokrčené, ale stále dostatečně uvolněné pro dobrou kontrolu kola při jízdě v terénu.

  • Posed: Mírně vzpřímený až agresivnější, podle typu terénu. Trailová a enduro kola mají spíše vzpřímený posed pro lepší kontrolu, zatímco XC kola mají sportovnější, nataženější polohu pro efektivnější šlapání.

Silniční kola

  • Stoj přes rám: U silničních kol bývá horní rámová trubka vyšší, takže prostor mezi rozkrokem a rámem je menší, obvykle kolem 2 až 5 cm. Pokud je mezera větší, může být kolo příliš malé.

  • Nastavení sedla: Správná výška sedla je klíčová pro efektivní šlapání. Noha by měla být téměř propnutá.

  • Dosah na řídítka: Při úchopu řídítek by měl být trup mírně nakloněný dopředu a paže lehce pokrčené. Pokud se musíte nadměrně natahovat, kolo je pravděpodobně příliš velké.

  • Posed: Aerodynamický, více natažený, aby byl co nejefektivnější přenos síly při šlapání. Řídítka jsou níže než sedlo, což podporuje rychlost a stabilitu.

Krosová a treková kola

  • Stoj přes rám: Ideální mezera mezi rozkrokem a rámem je kolem 5 cm. Krosová a treková kola jsou určena pro delší jízdy, proto je zde větší důraz na pohodlí.

  • Nastavení sedla: Nastavte výšku tak, aby noha byla při umístění paty na pedál téměř natažená. Komfortní poloha sedla je klíčová pro delší vyjížďky.

  • Dosah na řídítka: Paže by měly být přirozeně pokrčené. Pokud cítíte nepohodlí v zápěstích nebo ramenou, zkuste upravit představec nebo výšku řídítek.

  • Posed: Pohodlný, mírně vzpřímený, vhodný pro delší výlety po silnici i lehkém terénu.

Městská kola

  • Stoj přes rám: U městských kol bývá horní rámová trubka často níže nebo úplně chybí. Důležité je, aby vám kolo umožňovalo snadné nasedání a sesedání.

  • Nastavení sedla: Sedlo bývá často nastaveno nižší pro snadné došlápnutí na zem.

  • Dosah na řídítka: Městská kola mají obvykle vyšší řídítka pro vzpřímenější posed. Měli byste se cítit pohodlně, aniž byste museli přehnaně natahovat ruce.

  • Posed: Vzpřímený, pohodlný, minimalizuje zátěž na záda a zápěstí.

Jak nastavit sedlo a řídítka, aby vás nic nebolelo?

Pozice sedla

Sedlovku vytáhněte zhruba do úrovně kyčlí, přičemž ve stejné výšce by se měla nacházet i řídítka. Po nasednutí na sedlo a sešlápnutí pedálu do nejspodnější pozice by měla být vaše noha mírně pokrčená. Sedlová trubka by měla být vysunutá zhruba doprostřed. Z malého rámu je nutné sedlovku vysunout do vyšší než doporučené úrovně, kvůli čemuž hrozí v případě nehody její zlomení nebo poškození celého rámu kola. V případě příliš vysokého rámu je sedlovka naopak zaražená nadoraz do rámu. 

Vzdálenost sedla od řídítek

Při jízdě na kole by měl být předklon trupu 40° až 55°. Zatímco pohodlný posed na kole se pohybuje na 55°, závodní na 40°. Z toho vyplývá, že při sportovnější jízdě je nutné mírné natažení rukou a sklonění, kdežto pro klidnou jízdu po městě byste měli sedět vzpřímeněji. 

Cyklista trpící bolestí zad

Zatímco u menšího modelu hrozí již zmíněné zlomení sedlové trubky či celého rámu, u velkého se zase budete zbytečně natahovat. Co všechno vás z takové jízdy může bolet? 

  • Záda: Jízda s vysokým nebo nízkým posedem může způsobit bolesti zad, protože tělo se nenachází v rovnováze. 

  • Krk a ramena: Ovládání kola se zbytečně dlouhým rámem nebo představcem může stát za přílišným napětím v oblasti krku a ramen (ztuhnutí šíje). 

  • Ruce a zápěstí: Bolest těchto částí je způsobená nevhodnou výškou nebo šířkou řídítek. 

  • Kolena: Pokud máte sedlo vysunuté zbytečně vysoko (u nízkého rámu), nebo naopak zasunuté příliš nízko (u vysokého rámu), může bolest kolenou způsobovat špatný úhel ohnutí kolena při šlapání – buďto nohu zbytečně napínáte, nebo ji máte příliš pokrčenou. 

  • Hýždě: Ergonomicky nevyhovující sedlo dokáže zapříčinit bolesti v oblasti hýždí a třísel. 

Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě, proto si přečtěte i naše další články:

Jaká je povinná výbava jízdního kola?

Jak vybrat helmu na kolo?

Mohlo by vás zajímat: