Parametry PS VR2:
Displej: OLED
Rozlišení: 2000 × 2040 px na každé oko
Obnovovací frekvence: 90 Hz, 120 Hz
FOV: přibližně 110°
Sledování pohybu očí: ano
Komunikace s PS5: USB-C
Datum vydání:
22. 2. 2023
Pomalu ale jistě se nám blíží vydání jednoho z nejočekávanější VR headsetů posledních pár let - PlayStation VR2 pro Playstation 5. Jsou nové brýle pro virtuální realitu masivním upgradem a zaslouží si vaši pozornost (a uspořené penízky), nebo byste měli raději upřít zrak jiným směrem?
Pomalu ale jistě se nám blíží vydání jednoho z nejočekávanější VR headsetů posledních pár let - PlayStation VR2 pro Playstation 5. Jsou nové brýle pro virtuální realitu masivním upgradem a zaslouží si vaši pozornost (a uspořené penízky), nebo byste měli raději upřít zrak jiným směrem?
Displej: OLED
Rozlišení: 2000 × 2040 px na každé oko
Obnovovací frekvence: 90 Hz, 120 Hz
FOV: přibližně 110°
Sledování pohybu očí: ano
Komunikace s PS5: USB-C
22. 2. 2023
Připravované brýle pro virtuální realitu PlayStation VR 2 budou fungovat pouze s konzolí PlayStation 5. Je proto nasnadě, aby spolu tato zařízení ladila i esteticky. Designově tak headset navazuje na konzoli a zdobí jej kombinace matného černého a bílého plastu jako vystřiženého z imperiálních kanceláří ve Star Wars.
Brýle by měly být skvěle vyvážené a jejich velikost bude samozřejmě plně přizpůsobitelná. Zahrají si s nimi jak lidé s menší hlavou, tak i ti s hlavou nadprůměrně velikou - prostě všichni. Nastavitelná přitom není jen zadní část brýlí (jako například u cyklistické přilby), ale i část přední - ta, ve které se skrývají displeje. Těžko si představit něco komfortnějšího. S komfortem pak úzce souvisí také ventilace brýlí, která by měla umožňovat plynulé proudění vzduchu a tím by se mělo zamezit mlžení displejů (a nezastavitelnému pocení našich čel).
Brýle PlayStation VR 2 sice nebudou bezdrátové, ale k připojení ke konzoli si vystačíte s jedním jediným dostatečně dlouhým USB-C kabelem, což je bezesporu něco, s čím dokážeme žít.
Než se pustíme do toho všeho, co nám brýle nabízejí, ještě doplňme poslední maličkost k jejich designu. Displeje obklopuje trubicová gumová vycpávka, která má jeden primární účel - kompletně blokovat celé vaše okolí. Cílem je absolutní pohroužení se do virtuální reality.
Nemusíte se ale bát, že byste doma v průběhu hraní pořád do něčeho naráželi a působili tím ve svém okolí šílenou spoušť. Zaprvé - headset před použitím nejdříve naskenuje vaše blízké okolí a pokud byste se nebezpečně blížili například ke své drahé televizi, tak vás na to upozorní a (snad) tím zabrání potenciální kolizi. A zadruhé - na dolní straně brýlí najdete dedikované „See-through View“ tlačítko, s jehož pomocí budete moct nahlédnout do reálného světa, aniž byste si kvůli tomu museli brýle sundavat.
A nyní už k samotné virtuální realitě - k tomu, co headset PS VR 2 opravdu dokáže. Původní PlayStation VR se v obchodech objevilo v roce 2016 a co si budeme namlouvat, VR se za tu dobu posunulo o pěkný kousek dál. Nemáme tím přitom na mysli jen grafickou stránku VR her a VR zážitků, ale i jejich ovládání a vůbec třeba fakt, že nevolnost z virtuální reality už dnes není ani tak pravidlem jako spíše výjimkou.
V kostce - PS VR 2 mělo opravdu co zlepšovat. V Sony se toho ale naštěstí zhostili se ctí. Rozlišení nových OLED panelů například narostlo ze skromných 960 × 1080 pixelů na 2000 × 2040 pixelů na každé oko. Displeje podporují HDR a jejich maximální obnovovací frekvence činí až 120 Hz. Zorné pole se pak pohybuje kolem 110 stupňů. Kolem a kolem jsou to všechno nadprůměrné specifikace a nevidíme jedinou výraznější slabinu.
A aby se vám z toho všeho váš PlayStation 5 nepřehřál, Sony nezanevřelo ani na komplexní systém snímání pohybu očí. Co má snímání očí společného s optimalizací? Říká se tomu „Dynamic Foveated Rendering“ a v praxi to znamená, že se ve vámi hrané hře budou v plném rozlišení renderovat jen ty části obrazu, na které se opravdu právě díváte. Zbytek se pak bude renderovat ve slabší kvalitě a tím se výrazně zmírní nápor na hardware. Právě díky tomuto systému se můžeme těšit na hraní velké většiny her v rozlišení 4K o 120 Hz. Snímání očí si najde jistě kopu dalších využití (napadá nás například reálný pohyb očí vašich herních avatarů v multiplayeru), ale právě toto dynamické renderování bude zdaleka tím nejdůležitějším.
Vizuální stránku her má PS VR 2, zdá se, v malíčku. A pozadu není ani audio. Pod výrazem Tempest 3D AudioTech se neskrývá nic jiného než propracované prostorové audio, které reaguje nejen na pozici vaší herní postavy v herním světě, ale například i na vaše pohyby hlavou. Podle výstřelů tak ve střílečkách snadno poznáte, odkud na vás kdo pálí.
Žádný VR zážitek by nebyl kompletní bez haptické odezvy - bez vibrací reagujících na události ve hře. Vibrační motůrky se zpravidla vyskytují hlavně v herních ovladačích, ale Sony se podařilo jeden ukrýt přímo v headsetu. Takže až vám v Horizon příště prolétne kolem ucha šíp, poznáte to nejen podle jeho svištění, ale také podle vibrací headsetu.
Výrazné upgrady neminuly ani ovladače. Vzpomínáte si na ty vtipně vypadající ovladače PlayStation Move, které doprovázely první generaci PlayStation VR? Ty se srandovními barevnými kuličkami? Tak právě ty Sony nahradilo ovladači PlayStation Sense - ergonomickými futuristickými obušky, které obklopují plastové kruhy. Nové ovladače esteticky drží linii s tím, na co jsme zvyklý u ostatních VR headsetů a konečně už snadnou přestanou být terčem posměchů.
Přední stranu nových brýlí okupují 4 malé kamery, jejichž účelem je sledovat pohyb vaší hlavy a také pohyb ovladačů. Samotné ovladače v sobě pak mají navíc zabudované i gyroskopy a akcelerometry. Srovnáte-li to s ovladači PlayStation Move, které při snímání pohybu sázeli hlavně na externí kameru připevněnou na televizi, jejíž dohled jste nemohli opustit, je zřejmé, že nové ovladače budou výrazně spolehlivější.
A také výrazně zábavnější. Ovladače PlayStation Sense se mohou chlubit (stejně jako ovladače PlayStation 5 DualSense) adaptivními triggery simulujícími svou silou odporu dění ve hře, haptickou vibrační odezvou a navíc dokonce i detekcí dotyku, kdy ovladač detekuje dotyk na tlačítkách, aniž byste je museli zmáčknout. Nejenže tu tedy narazíte na to nejlepší z gamepadů pro PlayStation 5, ale Sony to navíc osladilo i několika bonusy navíc.
List chystaných her pro PlayStation VR 2 zatím okupuje jen něco kolem 20 jmen, z nichž za zmínku stojí například zřejmě ta vůbec nejočekávanější - akční FPS Horizon Call of the Mountain. Právě ta bude podle nás tento nový headset v začátcích prodávat. Vizuálně vypadá nádherně a z toho, co jsme zatím slyšeli, bude také naplno testovat možnosti virtuální reality - například svou širokosáhlou interaktivitou.
Dalšími tituly, které se chystají pro nové brýle od Sony patří třeba VR verze japonských hororů Resident Evil Village a Resident Evil 4. Zaujaly nás také akční střílečky Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge (Enhanced Edition), Jurassic World Aftermath Collection a The Walking Dead: Saints & Sinners - Chapter 2: Retribution a své fanoušky si jednoznačně najdou i multiplayerovky Among Us VR a After the Fall.
To je ale samozřejmě jenom začátek. Jakmile se PS VR 2 objeví na pultech obchodů, začnou svižným tempem přibývat hry další a další a lze očekávat, že i spousta populárních klasických her se dočká svých VR updatů.
Poznámka na konec: PS VR 2 (zatím) postrádá zpětnou kompatibilitu. Hry z původního PS VR na tom novém tedy fungovat nebudou. Je ale možné, že to v budoucnu ošetří nějaký update, uvidíme.
PlayStation VR 2 je oproti svému předchůdci neuvěřitelným posunem vpřed. Nahoru šlo rozlišení, šíře zorného pole, ovládání, spolehlivost snímání pohybů - prostě všechno. PS VR 2 opravdu naplno prověří možnosti PS5 a my si myslíme, že půjde o jeden z nejlepších a nejoblíbenějších VR headsetů na trhu.
Na pultech obchodů se PS VR 2 objeví již 22. února 2023. Předobjednávky jsou ale otevřené již teď. Sony by podle průzkumu publikovaného Bloomberg.com mělo být schopné vyprodukovat do března celé 2 miliony kusů, takže nepředpokládáme nějaké větší potíže s dostupností (jako tomu bylo u PS5).
Cena samotných brýlí s ovladači a se špuntovými stereo sluchátky bude činit 14 990 korun, což je takový zlatý střed. Nejpopulárnější VR brýle Meta Quest 2 jsou o něco levnější a například HTC Vive Pro 2 jsou zase o něco dražší.
My bychom se ale možná místo samostatného headsetu poohlédli po verzi, která vedle toho všeho zahrnuje také hru Horizon Call of the Mountain a jejíž cena se vyšplhá na 16 290 korun. Horizon bude koneckonců největším lákadlem nových brýlí. Hrou, kterou si budou chtít zahrát všichni. Tak proč tím rovnou nezačít.
PlayStation VR2 (2023)
23 recenzí
PlayStation VR2 + Horizon Call of the Mountain
17 recenzí