Údržba jízdního kola: Čištění a mazání řetězu, vidlice i údržba po zimě

Údržba jízdního kola je klíčová pro jeho dlouhodobou funkčnost i bezpečnost. Samotná údržba se netýká pouze čištění, ale i mazání kola – řetězu, odpružené vidlice či sedlovky. A pokud nemáte k dispozici vhodný venkovní prostor, může se vám hodit i návod na mytí kola v paneláku.

Údržba jízdního kola je klíčová pro jeho dlouhodobou funkčnost i bezpečnost. Samotná údržba se netýká pouze čištění, ale i mazání kola – řetězu, odpružené vidlice či sedlovky. A pokud nemáte k dispozici vhodný venkovní prostor, může se vám hodit i návod na mytí kola v paneláku.

Doba čtení 12 min.
Kateřina, redakce Heureka.cz

Zásady údržby jízdního kola

Aby vaše jízdní kolo šlapalo jako hodinky, a zároveň bylo při jízdě bezpečné, je nutné o něj důkladně pečovat. Na co byste neměli během údržby o něj rozhodně zapomenout? 

  • Čištění kola: Svému parťákovi dopřejte pravidelnou očistu od prachu, bláta, kousků travin a ostatních nečistot, které by mohly způsobovat opotřebení jednotlivých dílů nebo jejich korozi.

  • Mazání řetězu: Řetěz byste měli pravidelně promazávat speciálním mazivem pro řetězy, které snižuje tření a chrání jej před korozí.

  • Kontrola brzdových destiček a kotoučů: Pravidelně kontrolujte stav brzd a zjistěte, zdali nepotřebují výměnu za nové.

  • Kontrola tlaku v pneumatikách: Hlídejte správný tlak uvnitř plášťů. Zaměřte se samozřejmě i na jejich stav – zdali nevykazují známky opotřebení nebo poškození.

  • Stav přehazovaček: Ověřte, zdali řazení funguje správně.

  • Kontrola sedla a řídítek: Uvolněné sedlo i řídítka představují riziko pádu z kola. Proto je na místě sledovat, zdali jsou pevně uchycené.

  • Rám a vybavení kola: Zaměřte se i na kontrolu kola jako celku, a to včetně rámu jízdního kola. Nenacházejí se na něm deformace, praskliny nebo jakékoli jiné poškození? Zkontrolujte také stav odrazek, světlometů (příp. blikaček), zaslepení volných konců trubek a ostatních bezpečnostních prvků výbavy kola. 

Jak vybrat jízdní kolo?   Jaká je povinná výbava kola?

Pokud nemáte s údržbou kola velké zkušenosti, následující úkony a opravy byste měli raději svěřit do rukou profesionála:

  • Seřízení přehazovaček,

  • výměna tekutiny v hydraulickém systému brzd, 

  • centrování ráfků, 

  • oprava vidlice, 

  • výměna řetězu, 

  • servis brzdového systému, 

  • montáž nových komponentů (brzd, řazení atd.)

Jak umýt kolo, abyste ho nepoškodili

K mytí kola se vám hodí kýbl s vodou, zahradní hadice s připojením na vodu, nebo stříkací pistole, měkký kartáč s hustými štětinami, houbička, suchý hadr, menší kartáč na čištění brzd (postačí i zubní kartáček), speciální úzký kartáč na vydrhnutí pastorek a vhodná cyklo kosmetika – čisticí prostředek, odmašťovač a na zvýšení odolnosti proti usazování dalších nečistot vosk na rám.

Postup mytí kola: 

  • Kolo namočte vodou z kýble nebo zahradní hadice a nechte ho na chvíli mokré. Díky tomu nečistoty nasají vodu, povolí a změknou. Kolo se zbaví přebytečného prachu a odpadnou z něj největší hroudy bláta. 

  • Na svého parťáka naneste pěnový čistič na jízdní kola a na mastná místa můžete použít speciální odmašťovač. Volte spíše neagresivní prostředky, které jsou šetrnější ke komponentům i případné matné povrchové úpravě rámu. Na odstranění nečistot použijte měkký kartáč s hustými štětinami, který kolo nepoškrábe.

  • Vyčistěte raménko přehazovačky, na kterém se běžně nashromáždí hromada mastné špíny. Nečistoty oškrábejte a dočistěte houbičkou nebo měkkým kartáčem. Pokud je znečištění silnější, před prvotním namočením kola je nasucho oškrábejte

  • Vyčistěte zákoutí rámu a vidlice, zaměřte se také na očistu pohonu. Odmastěte řetěz (pomocí speciální pračky na řetěz, hadru nebo ponořením do benzínové lázně) i kazetu (pastorky na zadním kole). Na její vydrhnutí použijte speciální úzký kartáč, se kterým se dostanete i mezi jednotlivé pastorky. 

  • Odmašťovač naneste na kotouče a brzdové destičky, a poté je jemně vykartáčujte menším, klidně starým zubním kartáčkem. 

  • Svou pozornost věnujte i odmaštění ráfků a očistě pneumatik. Zaměřte se u toho na vyškrábání zbytků bláta a kamínků ze vzorku. 

  • Kolo opláchněte proudem vody, vytřete dosucha hadrem a na rám kola naneste ochranný vosk. 

Tip: Z jízdního kola můžete nejdřív sundat obě kola a položit ho zády dolů. Kola umyjte v tomto případě v demontovaném stavu a nasaďte je zpátky až po očistě a vysušení rámu. 

Mytí wapkou

Během čištění jízdního kola se soustřeďte na to, abyste proudem vody nemířili přímo do ložisek. Volte spíše střední proud vody – pokud největší zaschlé nečistoty předem vykartáčujete, nebudete silný proud potřebovat. Při mytí kola se vyhněte protáčení kol a pedálů, čímž minimalizujete riziko nežádoucího vniku vody do ložisek a vzniku koroze. 

Wapka, neboť vysokotlakový čistič, produkuje extrémně silný proud vody, který by mohl snadno poškodit jemné díly kola – ložisková pouzdra, těsnění, náboje i řetěz. Navíc by mohlo dojít k odstranění maziva a olejů, které jsou pro správné fungování kola a jeho komponent zcela nezbytné. 

Na které části lze vysokotlakový čistič použít?

Bez obav s ním můžete vyčistit hrubé nánosy bláta a dalších nečistot z trubek rámu a plášťů. Hlídejte si však, abyste nezamířili proti středu kola, nábojům nebo čepům. Na zbytek použijte měkký kartáč, hadr, houbičku a šetrné čisticí prostředky na kolo. 

Jak na mytí v paneláku

Pokud již nadešel ten správný čas na očistu vašeho věrného parťáka, ale nemáte k dispozici vlastní zahradu, máte tři možnosti: buď jej můžete umýt před nebo za domem (a prát se s kýblem plným vody), na benzínce pomocí vysokotlakového čističe, který však není pro očistu kola příliš vhodný, nebo se přemístíte do koupelny svého bytu. 

Většina panelákových van je příliš krátká na to, aby se do nich vešlo na délku celé jízdní kolo. Z tohoto důvodu je často nutné demontovat přední kolo. Při manipulaci s kolem buďte opatrní, abyste vanu nepoškrábali. Kolo položte na gumovou podložku nebo hadr umístěný na dně vany a hlídejte si, aby vám neucpával odtok. Přední vidlici se pokuste opřít o poličku přes vanu, případně zkuste zaimprovizovat a vymyslete si dle svých možností systém, který vám bude fungovat. Vypodložte z jedné strany konec řídítek hadrem v místě, kde se dotýká kachliček. Díky tomu zůstanou kachličky bez poškození a kolo bude zároveň lépe zajištěné. 

Připravené jízdní kolo nejdřív důkladně osprchujte, díky čemuž se z něj vyplaví největší nečistoty. Poté na něj naneste čisticí prostředek a vykartáčujte jej. Pro mytí kola ve vaně doporučujeme používat zejména ekologické přípravky, které budou přeci jen k vaší koupelně (i kolu) šetrnější. Saponátový roztok je dobré si připravit do kbelíku a ten položit do vany – budete tak mít mýdlovou vodu neustále po ruce, a zároveň ji nebudete cákat po celé koupelně. Po důkladné očistě vložte do vany demontované přední kolo a rovněž ho vydrhněte. Poté svého parťáka opláchněte středním proudem vody. Kolo nechte ve vaně okapat a nejlépe i dokonale uschnout – třeba přes noc. 

Před bublinkovou lázní dopřejte svému kolu co nejpečlivější okartáčování nasucho, ať vám bláto, tráva a jiné nečistoty neucpou odtok. 

Jak zabezpečit jízdní kolo proti zlodějům?   Jak vybrat správnou velikost kola?

3 tipy, jak vyčistit řetěz

Jak a čím čistit řetěz na kole? Čištění řetězu se dá provést vícerými způsoby: 

  1. Mezi nejrozšířenější způsoby patří benzínová lázeň, kdy stačí řetěz na několik minut ponořit do nádoby (zavařovací sklenice, PET lahev) s naftou nebo benzínem. Aby následná aplikace maziva do článků řetězu nepřišla vniveč, je vhodné po tomto kroku přistoupit k omytí řetězu v odmašťovači. Poté jej opláchněte pod vodou a nechte vysušit u tepelného zdroje. 

  2. Silnější krustu nečistot lze vcelku snadno odstranit i nastříkáním speciálního odmašťovače na řetěz a následným zalitím horkou vodou. I při této metodě je nutné řetěz opláchnout čistou vodou a nechat jej důkladně proschnout u zdroje tepla, jako je sklokeramická deska sporáku, u kamen, krbu nebo na slunci. Pokud byste řetěz nechali na vzduchu dlouho mokrý, zkoroduje. 

  3. Třetím tipem je použití speciální plastové pračky na řetěz, která se postará o odstranění lehčích nečistot, a to bez sundávání řetězu z kola. Tato varianta je skvělá pro majitele jízdních kol, jejichž řetěz nemá spojku a musel by se roznýtovat. Nevýhodou této metody je opětovné mírné znečištění řetězu při jeho přetáčení po špinavé kazetě a převodníku. Pračka na řetěz musí být použita se silným mýdlovým detergentem, ideálně s na to určeným čisticím přípravkem. Jak na to? Sejměte kryt pračky a nalijte do ní čisticí prostředek (po značku). Do pračky vložte zespodu řetěz kola a otáčejte pedálem ve směru hodinových ručiček tak, abyste vyčistili řetěz po celé jeho délce. Po očistě byste měli řetěz ještě opláchnout čistou vodou. 

 

Promazání kola

Mezi komponenty, které je nutné mazat, patří:

  • Řetěz,

  • odpružená vidlice,

  • tlumič (u odpruženého kola). 

Mazání se nedoporučuje u pohyblivých součástek, na které by se po aplikaci maziva mohl nalepit písek. V kombinaci s olejem by vznikla brusná pasta, která by urychlila opotřebení a stárnutí komponentů. Co nemazat? 

  • Přesmyk (přední měnič), 

  • přehazovačka, 

  • ozubená kolečka, 

  • kotoučové brzdy (zničilo by se brzdové obložení – kolo by přestalo brzdit). 

Jak vybrat cyklistický olej? 

Jak často a čím mazat řetěz

Jak mazat řetěz na kole? Před mazáním řetězu i jakýchkoli jiných komponent je především důležité se ujistit, že jsou dané součástky dokonale vysušené. V opačném případě by se mazivo nedostalo do míst, kde je ho potřeba a proces promazávání by byl kontraproduktivní. 

Olej na mazání řetězu kola by měl mít hustší konzistenci, aby vydržel v jednotlivých článcích delší čas. Jeho výhodou je, že na sebe tolik nelepí nečistoty z terénu. Při mazání řetězu nejdřív zastrčte za výplet kola hadr, který jej před mazivem ochrání, a naaplikujte olej ve spreji nebo v kapátku postupně na každý článek. Buďte důkladní a trpěliví – díky tomu spotřebujete pouze nevyhnutelné množství oleje a budete mít jistotu nanesení do všech článků. Jelikož je olej funkční pouze uvnitř řetězu, zbytek maziva utřete do hadru umístěného za výpletem. Pokud byste oleje ponechali na řetězu příliš mnoho, způsobilo by to usazování většího množství prachu a nečistot, což by vedlo k jeho rychlejšímu opotřebení. 

Řetěz byste měli promazat po zdolání každých 50 až 200 km v závislosti na terénu. Pokud provětráváte svého parťáka v náročnějších podmínkách, na olej se lepí více prachu a nečistot, kvůli čemuž je doporučeno provádět údržbu řetězu kola častěji. Myslete i na to, že nanesené mazivo se rychleji vyplavuje v deštivém počasí. Pokud se tedy často pohybujete ve vlhkém počasí, dopřejte řetězu více mazání. 

Jak a čím mazat sedlovku a vidlici 

V rámci údržby odpružené vidlice je potřeba myslet i na její občasné promazání. Čím ji mazat? Používejte čistý silikon, neboť jiný materiál by mohl způsobit poškození gumového stíracího těsnění nebo povrchové úpravy kluzáku. Mazání vidlice kola provádějte tak, že silikonové mazivo opatrně nastříkáte ke stírací prachovce, několikrát zapružíte a vyplavené nečistoty z ní otřete suchým hadrem. 

Lubrikací určitých částí jízdního kola zabráníte korodování a „srůstání“ materiálů, v důsledku čehož vznikají kvílivé zvuky během jízdy. Pro prevenci jemně promažte šrouby pro připevnění košíku na láhev, komplet klik a středového pouzdra. Nezapomeňte ani na sedlovku, na kterou vám postačí tenká vrstva maziva. Silikonový olej aplikujte na vnitřní kluznou plochu v oblasti těsnicího kroužku, několikrát zapružte a zbytek oleje z okolí utřete suchým hadrem stejně jako u mazání odpružené vidlice.

Pravidelné promazávání vyžadují i jiné pohyblivé komponenty jako například kazeta a měniče. Před aplikací oleje každou součástku demontujte, vyčistěte, odstraňte z ní zbytky starého maziva pomocí odmašťovače, a až poté naneste nové mazivo. V současné době lze pořídit i maziva s obsahem nanočástic, které chrání kovové díly před korozí a brání usazování prachu a jiných nečistot. 

Údržba před a po každé jízdě

  • Zkontrolujte tlak v duších a případně i v odpružené vidlici či tlumičích celoodpruženého kola, pokud je na kole máte. Dle potřeby dohustěte.

  • Kolo umyjte jemnějším čističem na jízdní kola, opláchněte vodou a ideálně ho osušte. U odpružených kol se věnujte i vidlicím, které by měly být bez nečistot. V případě silnějšího znečištění nebo umaštění od maziv, použijte agresivnější specializovaný přípravek.

  • Podívejte se, zda na kole nejsou viditelná poškození nebo opotřebení, která by mohla mít vliv na jízdní vlastnosti. Odřeniny při jízdě nevadí a některé vady můžete opravit sami, praskliny v rámu by ale mohly způsobit nehodu.

  • Mrkněte na řetěz, odpruženou vidlici a čepy celoodpruženého kola a v případě potřeby je domažte. 

Pokud při jízdě vydává kolo cvakání nebo vrzání, zkuste najít příčinu a co nejdříve ji odstranit. Na každou vyjížďku s sebou berte cyklo nářadí na kolo a sadu k opravě duše. Kdo si na údržbu a opravu kola sám netroufne, vždy může navštívit jakýkoliv cykloservis. 

Nejčastější opravy jízdního kola 

Sezónní péče

Péče o kolo před sezónou

  • Řetěz pořádně očistěte a namažte. Mažte s rozumem rovnoměrně po celém obvodu a to hlavně do jeho čepů. Nechte chvíli zaschnout a poté otřete čistým hadrem. Přehnané mazání znamená ulpívání nečistot a zhoršení funkčnosti řetězu. Měrkou zkontrolujte, zda není vytahaný a nepotřebuje vyměnit.

  • U celoodpruženého kola a kola s odpruženou vidlicí se podívejte na jejich nastavení a tlak. K dohuštění budete potřebovat vysokotlakou pumpičku na tlumiče. Těsnění vidlice namažte silikonovým olejem, které zamezí vnikání nečistot.

  • Zkontrolujte tlak v pláštích a případně je dohustěte. Pokud plášť uchází, je mechanicky poškozený a bude třeba jej za pomocí montpáky sundat a opravit nebo nahradit novým. Pláště kol nesmí být ani sjeté nebo zpuchřelé. 

  • Brzdy by měly zabírat v první polovině tahu pákou. Mechanické brzdy případně seřiďte nastavením lanka, hydraulické budou potřebovat do servisu. Brzdové špalíky musí dosedat celou svou plochou na ráfek kola.

  • Přehazovačku seřídíte nastavením napětí lanka, a to buď povolením šroubu otáčením ve směru hodinových ručiček (špatně řadí na těžší převody), nebo utažením proti směru hodinových ručiček (špatně řadí na lehčí převody).

  • Pedály jemně dotáhněte, a pokud je měníte, namažte předem závity vazelínou.

  • Sedlo, řídítka a kola by měly být v rovině, ve správné výšce a ve správném úhlu. Nic by nemělo být viditelně poškozené nebo povolené.   

Vyrazte na jízdní kolo, koloběžku nebo prkno   Jak vybrat sedlo na kolo?

Péče o kolo po sezóně

I po sezóně je důležité řetěz zkontrolovat, vyčistit a přeměřit pro případnou výměnu. Namažte jej olejem na řetěz a přeřaďte na nižší převod, aby řetěz nebyl napnutý. Očistěte také kazetu a převodníky. Celé ústrojí přehazovačky očistěte a dotáhněte. Zkušenější cyklisté mohou odmontovat ložiska, očistit je a přemazat vazelínou.

Stejně jako před sezónou zkontrolujte i vidlici a tlumiče odpružených kol a případně proveďte jejich servis umytím a seřízením tlaku. U brzd bude potřeba zkontrolovat záběr a stav brzdného obložení. Rám kola ošetřete přípravkem, který jej ochrání před vlhkem a nečistotami, které na něm mohou během zimy ulpět. 

Kolo uskladněte na suchém, čistém a temném místě se stálou teplotou, a pokud tyto podmínky zajistit nemůžete, alespoň jej zakryjte dekou nebo plachtou. Nízké teploty by se podepsaly na stavu maziv a vlastnostech kola. Ideálně jej zavěste na držák na stěnu, aby vám nestálo celou zimu na pláštích.

Údržba v zimě 

Abyste si jízdu v zimě užili, myslete na to, že se na sněhu jezdí na podhuštěných širších pláštích s hrubším vzorkem. Před každou jízdou pak doporučujeme zkontrolovat také stav rychloupínáků kol, funkčnost brzd a řazení. Vše by mělo pevně sedět a mít hladký chod. K promazání řetězu je vhodný olej s obsahem teflonu a kluzáky vidlice ocení silikonový olej. Nízké teploty výrazně ovlivňují funkčnost kola, a proto jej v ideálním případě svěřte do rukou odborníků v cykloservisu. 

Klíčovou částí zimní údržby kola je jeho čištění. Zbavte jej vlhkosti, nečistot a soli, které by způsobily reznutí a zhoršení funkčnosti kola. Po každé jízdě tak otřete řetěz a celé kolo omyjte a osušte. 

Mohlo by vás zajímat: